Aanzuigkelken voor carburateurs
|
Aanzuigkelken voor carburateurs.
Bekend onder namen als "trompetten", "ram pipes", "velocity stacks" of (aanzuig)kelken, noemen wij ze hier voor gemak gewoon "kelken".
Zonder in te gaan op de wetenschappelijke aspecten van de werking van deze kelken, proberen we u het leven zo makkelijk mogelijk te maken iets van structuur aan te brengen in het enorme assortiment dat we te bieden hebben.
Dit vereist een kleine uitleg:
We hebben 4 hoofdcategorieën gecreëerd: Bolt-On, Slot-In, Full Radius en Motorfietsen.
Die laatste categorie wijst zichzelf; deze kelken worden óf op de carburateur geklemd óf geschroefd.
Dan belanden we aan bij de kelken voor autocarburateurs en daar hebben we twee categorieën, dankzij Weber...
De meeste carburateurs werken met zogenaamde "Bolt-On" kelken die met schroefjes (of tapeinden) en moertjes bevestigd worden. Controleert u wel goed of het boutpatroon overeen komt met wat u op uw eigen carburateur aantreft.
Sommige oudere Weber DCOE en DCO/SP's werken echter met zogenaamde "Slot-In" kelken. Deze kelken worden aan de "luchtfilterkant" in de gasbuis geschoven en dienen in sommige gevallen zelfs om de venturi's op hun plaats te houden. Deze slot-in kelken worden op hun plaats gehouden door middel van speciale plaatjes. Deze plaatjes vindt u HIER.
Dit systeem wordt dus uitsluitend bij sommige Webers gebruikt dus heeft u een ander merk carburateur, dan hoeft u aan deze kelken geen aandacht te schenken.
Heeft u wél DCOE's of DCO/SP checkt u dan of u slot-in's nodig heeft of dat uw toe kunt met bolt-ons.
Dan is er nog de diameter van uw carburateur die bepaalt welke diameter kelk u nodig heeft. Gewoonlijk is dit 40 mm maar ook 45 en 48 mm zijn mogelijk.
Deze maat refereert aan de diameter van de gasklep(pen) en meestal staat deze ook ingeslagen of ingegoten in bepaalde delen van de carburateur.
Vreemd genoeg zijn 45 en 48 mm carburateurs vaak op de zelfde maat geboord aan de luchtfilterkant zodat deze vaak, maar niet altijd, de zelfde kelken kunnen gebruiken.
In geval van twijfel brengt een goede kwaliteit schuifmaat uitkomst.
Twijfelt u dan nog steeds, neemt u dan even contact met ons op, we helpen u graag.
Als laatste zijn er dan de "Full Radius" kelken. Doordat de buitenrand van de "trompet" hier bijna een volledige cirkel bedraagt (daarom dus: full radius) geleiden deze kelken de lucht nóg makkelijker naar binnen.
Dit betekent echter ook dat ze moeilijker te fabriceren zijn en daardoor ook weer duurder.
De keuze is uiteraard aan u.
Indien u hier op deze pagina géén "Bestel" knop ziet bij het artikel van uw keuze, klikt u dan op de "Meer informatie" knop want het betekent dat u moet kiezen tussen de beschikbare maten of versies.
Deze keuzes worden verder uitgelegd op de desbetreffende artikel-pagina die opent nadat u op de knop Meer Informatie geklikt heeft.
Indien het door u gezochte onderdeel hier nog niet vermeld is, neemt u dan s.v.p. contact met ons op want de kans is groot dat we u toch kunnen helpen.
Dit geldt ook indien u onzeker bent over de door u benodigde onderdelen of andere vragen heeft.
Onze Contact Pagina vindt u HIER.
Aanzuigkelken voor carburateurs