10742
Membraan voor de acceleratie sproeier pomp van een Dellorto DHLA carburateur.
Deze membranen beginnen schaars te worden en daardoor, helaas, zeer prijzig. Het gaat echter om de laatste beschikbare, originele Dellorto, membranen met Effbe membraanmateriaal.
Let op!
Er zijn diverse uitvoeringen van dit membraan; het verschil zit in de diameter van het metalen schijfje in het midden.
Deze versie meet 22,1 mm in doorsnee en wordt gebruikt in de DHLA's zoals oorspronkelijk gemonteerd op de allerlaatste versies van de DHLA carburateurs en op Lotus Turbo motoren.
De massief messing nok is 13,3 mm hoog, gemeten vanaf dat zelfde schoteltje.
Vergelijkt u dit dus goed met het membraan dat u aantreft in uw carburateur(s).
Dit artikel wordt per stuk geleverd en is dus ook per stuk geprijsd.
Benodigd aantal per carburateur: 1
Dit is nummer 76 op de tekening van de Dellorto DHLA carburateur.
Dit is Dellorto Onderdeel Nummer: 10742
Dit is een authentiek door Dellorto gefabriceerd membraan dat gebruik maakt van Effbe membraan materiaal.
* Made in Italy *
De werking van de acceleratiepomp en de rol van het membraan in deze:
Dit membraan wordt geactiveerd door een hendel die verbonden is met de gasklepasbediening.
Als het gas losgelaten wordt, duwt een veer het membraan terug naar de uitgangspositie en als gevolg daarvan zuigt het de pompkamer vol met benzine die ontrokken wordt aan de vlotterkamer.
Een éénweg-ventiel voorkomt het terugstromen van de benzine.
Als er vervolgens gasgegeven wordt, duwt die zelfde hendel het membraan tegen de veerdruk in en de druk die zo gecreëerd wordt perst de benzine vanuit de pompkamer via inwendige kanalen naar de acceleratiesproeiers die het met de luchtstroom mee in de gasbuis vernevelen.
Deze extra dosis benzine voorkomt zo het stilvallen van de motor als de gaskleppen plotseling geopend worden die daarmee grote hoeveelheden lucht toelaten.
Als vervolgens het gas weer losgelaten wordt, duwt de veer het membraan weer terug waardoor de pompkamer weer vol met benzine gezogen wordt en zo weer klaar is om de cyclus te herhalen.
Het is een uitmuntend systeem dat al decennia lang op allerhande merken en types carburateurs met succes wordt toegepast.
Dus, niet alleen Dellorto maar ook Weber, Solex, Pierburg, Zenith en Mikuni gebruiken min of meer dit zelfde systeem.
Echter, om dit systeem vlekkeloos te laten functioneren, dient het membraan soepel en in uitstekende staat te zijn.
De originele membranen beginnen intussen op leeftijd te raken en ook de agressieve moderne brandstoffen hebben een negatieve invloed op de levensduur van het membraan materiaal.
Uiteindelijk verhardt het materiaal waardoor de werking terugloopt en in sommige gevallen kan het membraan zelfs scheuren waardoor er gevaarlijke brandstof lekkages kunnen ontstaan.
Het membraan vervangen is dan de enige verstandige oplossing.
Dit is de regel een redelijk eenvoudige ingreep daar de membranen maar met een paar schroefjes vastzitten.
Een compleet overzicht van alle door ons leverbare Dellorto membranen vindt u HIER.