PM10751
Membraan voor de acceleratie pomp van een Solex DDH carburateur zoals veel gebruikt door Alfa Romeo.
Let u op:
Dit is de versie met een sleuf in het messing nokje en in totaal 6 gaatjes in het membraandoek.
Er is ook een versie met een massief nokje en 8 gaatjes.
Deze versies zijn NIET uitwisselbaar!
De versie met massief nokje en 8 gaatjes vindt u HIER.
Benodigd aantal per carburateur: 1
Dit is nummer 29 op de tekening van de Solex DDH carburateur.
Ons Artikel Nummer: PM10751
De werking en rol van de acceleratiepomp in een carburateur:
Dit membraan wordt bediend door een hendel die gekoppeld is aan het gasstangenstelsel.
Als u het gas loslaat, wordt het membraan door een veer naar de ruststand gedrukt en zuigt daarbij de pompkamer vol met brandstof.
Een eenwegventiel zorgt er dan voor dat de brandstof niet terug kan sijpelen naar de vlotterkamer.
Als u dan vanuit de stationairstand gasgeeft, drukt de voorgenoemde hendel het membraan in dat dan de voor handen zijnde brandstof via de acceleratiesproeier in de gasbuis spuit.
Zo wordt voorkomen dat de motor bij plotseling gasgeven "verzuipt in lucht".
Als u dan vervolgens het gas weer loslaat, zuigt de pompkamer zich weer vol benzine en kan het proces zich herhalen.
Een prima systeem dat decennia lang op allerhande carburateurs van allerhande merken gebruikt is. Niet alleen Solex maar ook Dellorto, Weber, Pierburg, Zenith en Mikuni maakten hier gebruik van.
Echter, het feilloos functioneren van het systeem valt en staat met het goed functioneren van de pomp en daarmee met de staat van het membraan.
Deze membranen zijn intussen door veroudering en zeer agressieve moderne brandstoffen in steeds slechtere staat en kunnen dan verharden of zelfs scheuren wat dan een brandstoflekkage tot gevolg heeft!
De enige verstandige optie is dan het vervangen van het membraan.
Een overzicht van alle door ons leverbare membranen voor Solex carburateurs vindt u HIER.